S preventivno akcijo k ozaveščanju voznikov o nevarnostih kronične utrujenosti
Z današnjo preventivno akcijo, ki jo organizira Neodvisni sindikat delavcev Slovenije, bodo na postajališčih ob cestah voznike tovornjakov in avtobusov ozaveščali o tveganjih, ki jih prinaša kronična utrujenost. Opozoriti želijo na ključno vlogo kakovostnih počitkov med vožnjo za ohranjanje dobrega psihofizičnega stanja voznika.
Neodvisni sindikat delavcev Slovenije danes prvič organizira akcijo, na kateri bodo voznike tovornih vozil in avtobusov na postajališčih ob cestah informirali o kronični utrujenosti in tem kakšne nevarnosti lahko povzroči. Številne akcije bodo v tem tednu organizirali tudi na Evropski federaciji delavcev v prometu in njenih drugih podružnicah v cestnem sektorju.
Akcija simbolično poteka na najdaljši dan v letu. Z njo želijo voznike tovornjakov in avtobusov opozoriti, da si je med dolgo vožnjo potrebno vzeti več odmorov. Opomniti želijo tudi na problematiko spanja v kabini vozila, saj kvaliteten spanec tam ni mogoč zaradi stresa pred vdori, okoliškega hrupa, svetlobe in drugih dejavnikov. Po zakonodaji bi morali delodajalci voznikom urediti počitek v motelih.
V okviru študije, ki so jo leta 2021 izvedli v Evropski federaciji delavcev v prometu na vzorcu skoraj 2900 voznikov tovornjakov in avtobusov, so ugotovili, da je 60 odstotkov teh voznikov med vožnjo utrujenih, skoraj tretjina pa jih je priznala, da je v zadnjem letu vsaj enkrat zaspala za volanom. Po tej študiji so slabi delovni pogoji, kot so dolg delovni čas, neredni in dolgi urniki, slabi pogoji za počitek ter premalo počitka in odmorov, glavni vzroki za utrujenost voznikov.
Na sindikatu kot problem vidijo dejstvo, da se veliko voznikov simptomov kronične utrujenosti sploh ne zaveda. Po njihovih navedbah nočno delo že samo po sebi znižuje kakovost življenja in življenjsko dobo za 7 let.
Na novinarski konferenci pred akcijo so o nevarnostih kronične utrujenosti opozorili tudi na Agenciji za varnost prometa. Pojasnili so, da je meta analiza 14 različnih mednarodnih študij pokazala povečanje tveganja za prometne nesreče za kar 29 odstotkov pri utrujenih voznikih v primerjavi s tistimi, ki niso bili utrujeni. Če spimo manj kot pet ur na noč, se za kar 4,5-krat poveča verjetnost za udeležbo v prometni nesreči.
V sindikatu želijo s pozivom ministrstvu opozoriti na prostor za izboljšave na področju varnosti v prometu, na dvig standardov in zagotovitev dostojnega dela v cestnoprometnem sektorju.
Na spletni strani Evropske federacije delavcev v prometu so zapisali, da je edini odgovor na vprašanje utrujenosti voznikov pošteno plačilo in zaščita s pravičnimi pravili. Poleg tega je izboljšanje delovnih pogojev voznikov ključnega pomena za ohranjanje in privabljanje novih voznikov v ta poklic.